Metoda Strukturalna

  • Metoda Strukturalna zalicza się do analityczno-syntetycznych, sekwencyjnych metod nauki czytania i pisania w oparciu o sylaby. Uwzględnia wieloetapowość procesu nabywania umiejętności czytania i pisania. Pomoce do nauki umożliwiają intensywny trening i automatyzację tych umiejętności.

     Metoda Strukturalna jest skuteczna w pracy z osobami, u których występują trudności w czytaniu i pisaniu ze względu na deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych, poznawczych, oraz zaburzenia sfery emocjonalno-motywacyjnej.

    Deficyty te występują najczęściej u osób z:

    • dysleksją rozwojową,
    • niepełnosprawnością intelektualną,
    • niedosłuchem,
    • niedowidzeniem,
    • dyslalią,
    • dyzartrią,
    • afazją,
    • ADHD,
    • autyzmem i zespołem Aspergera,
    • zaburzeniami zachowania,
    • innymi problemami utrudniającymi nabywanie umiejętności czytania i pisania

    Metoda Strukturalna opiera się na pięciu elementach:

    1. Diagnozie poziomu umiejętności czytania i pisania oraz funkcji percepcyjno-motorycznych uczestniczących w tych czynnościach (KOCP – Karty Oceny Czytania i Pisania).
    2. Motywacji do nauki czytania i pisania podlegającej ocenie wstępnej oraz stosowaniu odpowiednich wzmocnień podczas terapii w celu wytworzenia motywacji wewnętrznej do nauki.
    3. Terapiiz wykorzystaniem odpowiednio skonstruowanego programu z wykorzystaniem pięciu zestawów ćwiczeń w czytaniu i pisaniu oraz ćwiczeń dodatkowych.
    4. Współpracy nauczyciela/ terapeuty ze środowiskiem domowym ucznia.
    5. Systematyczności ćwiczeń.